CRW

lauantai 23. huhtikuuta 2016

Turkki 18-28.3.2016

Istanbul, Turkki.
Tuttu pariskunta jälleen liikenteessä. Tällä kertaa lähdimme "oikeasti" lomalle. :D Nimittäin: matkasuunitelmaan kuului perinteistä reppureissailua vain muutama yö, ensimmäisessä kohteessamme: Istanbulissa.

Meillä oli varattuna valmiiksi lento; Istanbulista Antalyaan ja siellä viivytään kokonainen viikko, 5:n tähden all inclusive hotellissa. :P

18.3. Perjantai
Jo matkaan lähtö oli rento, sillä suora lento Istanbuliin kesti vain vaivaiset 3 tuntia (normaalistinhan olemme tottuneet vähän pidempiin lentoihin: mm. 26 tunnin ja kahden vaihdon lento Quitoon :)).

Istanbulin kentältä otimme metron kaupungin keskustan lähettyville, josta reippaasti kävelimme noin 3 kilsaa hotellillemme. Vaikka lentomatka oli lyhyt, niin myöhäinen lähtö Jkl:stä (torstai iltana) Helsinki-Vantaalle vaati veronsa ja otimme hotellilla noin 3 tunnin päikkärit.

Aurinko teki jo laskuaan, kun jaksoimme lähteä ensimmäistä kertaa kaupungille. Ensimmäiseksi painelimme "Golden horn" nimisen lahden yli Istanbulin pohjoisempaan kaupunginosaan: Beyoglu:n. Siellä söimme heti ensitöiksemme aitoa turkkilaista kebabia (oli se kyllä pettymys, Suomeen muuttaneiden turkkilaisten kebab on paljon parempaa :D).

Golden Hornia ylittämässä.
Galata tower on kuuluisa maamerkki Beyoglussa.
Ennen päivällistä ajattelimme, että tutkisimme syömisten jälkeen pitkän kävelykadun Beyoglussa, joka päättyy kuuluisalle Taksim Squarelle. Ajattelimme kuitenkin jättää sen huomiselle, sillä aurinko oli juuri laskeutumassa ja halusimme nähdä sen Galata sillalta käsin.

Sillalle saavuttua päätöksemme tuntui oikealta...
...auringonlasku oli nimittäin näin upea.
Moskeijoita Istanbulissa kyllä riittää, mutta ne juuri tekevät kaupungista upean ja ainutlaatuisen.
Jenni katselee Golden Hornia kohti Galata sillalta.
Beyoglu.
Sillalta jatkoimme matkaa Istanbulin tunnetuimpaan kaupunginosaan: Sultanahmet:in. Siellä sijaitsee 2 suurta moskeijaa: vanhin vuonna 537 rakennettu Hagia Sofia ja kaikkein näyttävin pytinki Blue Mosque.

Galata sillan päässä oli tälläinen moskeija, jolla on hyvin kekseliäs nimi: New Mosque. :)
Matkalla Sultanahmetiin kävelimme vilkkaita ostoskatuja pitkin.
Saavuimme paikalle jo pimeän saavuttua. Molemmat pytingit olivat kyllä todella upeita ja hienosti valaistuja. Porukkaa ei alueella juurikaan ollut ja varsinkin turisteja ei kovin montaa ollut. Ei tiedetä johtuuko se siitä, että nyt ei ole sesonki matkustusaika vai onko pikku terrori iskujen vaara pelottanut kaikki turret pois (todenäköisesti molemmat), niin tai näin, meille tämä kyllä kelpasi. Moskeijoiden luona olisi voinut viettää enemmänkin aikaa, mutta tähän aikaan vuodesta meinaa olla sen verran kylmä, että oli pakko jatkaa matkaa.

Hagia Sofia.
Moskeijoiden välissä oli tämä hieno puisto.
Sekä suihkulähde.
Blue Mosque.
Vähän eri kulmasta. ;)
Sultanahmetissa kaikki oli vimosen päälle.
19.3. Lauantai
Aloitettiin aamu hotellin buffet aamupalalla (= ei mikään gourmet, mutta mahan sai täyteen), josta suuntasimmekin Suleymaniye nimisen moskeijan kukkulalle. Se oli aikaslailla samannäköinen rakennus kuin muutkin suuret moskeijat Istanbulissa, mutta kyllä nämä sen verran näyttäviä kyhäelmiä ovat, ettei niitä voi oikein liikaakaan nähdä. Kivan lisän tuo myös se, että näistä näyttävistä rakennuksista saa nauttia ilmaiseksi. :P

Suleymaniye moskeija sisältä.
Moskeijan kukkulalta avautui loistavat maisemat Istanbuliin, sekä Euroopan ja Aasian erottavaan Bosporin salmeen.
Suleymaniye moskeija.
Moskeijan takana oli hautuumaa.
Seuraavaksi vuorossa oli Istanbulin keskellä sijaitseva valtava tori: Grand Bazaar. Markettialueen sokkeloisille käytäville olisi ollut helppo eksyä, mutta halusimme välttää sen, joten suunnistimme Bazaarin läpi matkaopaskirjasta löytyvän kartan avulla. Se olikin todella hyvä taktiikka: saimme kokea tämän hienon nähtävyyden ilman ahdistavaa ja jalkoja väsyttävää kiertelyä/kaartelua.

Grand Bazaarin sisäänkäynti.
Bazaarin ostoskäytävä.
Paljon ois krääsää.

Sitten olikin jo lounastauon paikka. Loistavia fajitoita ja jälkiruokakahveja nauttiessamme ravintolan tarjoilija tuli luoksemme ja kertoi, että Beyoglun pitkällä kävelykadulla (paikka johon emme eilen mennytkään auringonlaskun vuoksi) on räjähtänyt pommi ja sinne ei kannata nyt mennä. Jäipä siis paikka näkemättä tällä kertaa. Myöhemmin uutisista selvisi, että pommissa oli kuollut 5 ihmistä ja kymmenkunta loukkaantui, ei siis mikään ydinohjus ollut kyseessä.

Ravintolan ikkunasta oli ihan kivat näkymät.

Njams. :P

Tankkauksen jälkeen suuntasimme uudestaan Sultanahmettiin katsomaan miltä moskeijat näyttää päivänvalossa, sekä käymään myös sisätiloissa. Blue Mosque on edelleen uskonto käytössä, joten sen sisälle pääsi ilmatteeksi.

Blue Mosque päivänvalossa.
On se kyllä valtava.

Hagia Sofia on puolestaan poistettu uskontokäytöstä ja palvelee nykyään museona. Pääsymaksu oli noin 8 euroa, joten aika tyyris. Sisälle päästyä voitiin kuitenkin todeta, että ei turhasta maksettu. Siellä oli erinlainen vanha tunnelma, kuin "uusissa" moskeijoissa.

Hagia Sofia päivänvalossa.
Hagia Sofian sisältä.
Isot, about 10 metriä halkaisijaltaan olevat medaljongit, olivat kyllä hienoja.
Hagia Sofiassa pääsi kiipeämään myös ylätasanteelle, tätä ei muissa moskeijoissa voinut tehdä.
Hagia Sofia ja taustalla Blue Mosque.
Seuraavaksi kävelimme Topkapi palatsille, jonka pääsylippu oli myös n. 8 euroa. Se oli valtava palatsialue, jossa oli ihan hienoja rakennuksia ja ok näkymät kaupungille. Topkapi ei kuitenkaan kummankaan meidän mielestä ollut mitenkään erikoinen ja tämän kohdalla voidaan sanoa, että ei saatu 8:lle eurollemme tarpeeksi vastinetta. :(

Topkapi Palatsin sisäänkäynti.
Sen sisällä olevia rakennuksia.
Näkymät Bosporin salmelle.
Ja kaupungin puolelle.
Tämä oli ehkä hienoin rakennus koko paikassa.
Sekä tämä pylväskatos oli ihan näyttävä.
Topkapilta kävelimme vielä Spice Bazaarille. Odotimme, että paikka olisi täynnä isoja maustekekoja ja satoja eri mausteita. Se oli kuitenkin valtava pettymys. Mausteet olivat karkkikaupan tyylisissä muovilaatikoissa miten sattuu. Ei ollut siis mitenkään silmiä hivelevän kaunista, siitä kertookin paljon se, että emme ottaneet paikasta yhtä ainuttakaan kuvaa.

Parasta Bazaarille menossa oli hyvät näkymät New moskeijaan.
Spice Bazaarilta kävelimme vilkkaan ostokadun läpi hotellille vähän lepäämään.
Matkalta avautui loistavat näkymät Suleymaniye moskeijalle.
Jenni seisoskelee vähän sateisessa Istanbulissa.
Illalla lähdettiin vielä nauttimaan Istanbulista viimeisen kerran, sillä huomenna lähdemme kohti aurinkoista Antalyaa. Ensiksi nousimme Suleymaniye moskeijan kukkulalle katsomaan Istanbulin valaistuksia.

Maisemat olivat kyllä kohdallaan.
Suleymaniye Moskeija iltavalaistuksineen.

Olihan se pakko mennä vielä kerran katsomaan Sultanahmetin meininkiä. On se vaan sen verran näyttävä paikka. Sama meno siellä oli kuin eilenkin: porukkaa ei juurikaan ollut.

Siinä se nyt on, vielä kerran. (= Blue Mosque) :)
Fiilistelyä.
Keltaisista takseista tuli vähän New York mieleen.
Fiilisteltiin Sultanahmetissa niin kauan kuin pystyi, mutta lopulta kylmyys vei voiton ja lähdimme kävelemään takaisin hotellille. Matkan aikana pysähdeltiin vielä ihastelemaan loistavia kaupunkimaisemia (tai no... Joppe pysähteli ottamaan kuvia ja Jenni olisi halunnut vain äkkiä päästä takaisin hotellin lämpöön). :D

Galata Bridge ja Beyoglu.
Kaikista Istanbulin moskeijoista Suleymaniye Moskeija oli kyllä komeimmalla paikalla.
20.-26.3. Sunnuntai-Lauantai
Ensimmäistä kertaa reissatessa olemme kokonaiset 7 yötä samassa paikassa paikallaan. Suunnitelmamme oli treenata kovasti ja nauttia hotellin mukavuuksista ja ehkä lähteä vähän vuoristoon samoilemaan ja Antalyan kaupunkia tutkimaan. Kuitenkin siitä hetkestä kun astuimme hotelliin, emme halunneet lähteä sieltä pois. :)

Kuoharia tarjoiltiin heti hotelliin saavuttuamme.
:P

Täällä tuli vietettyä lähes puolet ajasta. :D

Hotellin sisäänkäynti.
27.3. Sunnuntai
Kaikki kiva loppuu kuitenkin aikanaan ja meidän oli aika ottaa lentsikka takaisin Istanbuliin. Sinne saavuttuamme otimme kentältä taksin lentokentän lähellä olevaan hotelliin. Emme jaksaneet enää lähteä takaisin Istanbulin keskustaan, vaan tutkimme lentokentän lähellä olevaa kaupunginosaa.

Olemme lentäneet Istanbulin kautta vaikka kuinka monta kertaa ja joka kerta katsoneet lentokoneen ikkunasta ulos, sen laskeutuessa maahan. Koneet tulevat aina Välimereltä päin, kohti lentokenttää ja kenttä on todella lähellä merenrantaa. Olemme aina miettineet, että oispa kiva kävellä meren rannalla ja katsoa sieltä käsin, kun koneet laskeutuvat kentälle. No nyt oli aika toteuttaa tämä "haave".

Hotellilta oli 4:n kilometrin verran matkaa merenrannalle. Kävelymatka oli mukava, sillä samalla näki vähän tätäkin puolta kaupungista. On se vaan iso kaupunki! Sillä tämäkin kaupunginosa tuntuu jo omalta suur-kaupungilta, vaikka onkin vain mitätön osa massiivista Istanbulia.

Oli kyllä ihan näkemisen arvoista katsella laskeutuvia koneita merenrannalta. Välillä näytti siltä ettei laskeutuvan koneen korkeus millään riitä ja se tulee törmäämään maahan, mutta aina se kuitenkin riitti. :)

Vain muutama tunti aikasemmin mekin tulimme samalta suunnalta...
...ja täysin samanlaisella koneella

Taitaa törmätä...

Hetken aikaa koneita ihailtiin ja mentiin viettämään viimeistä iltaa rennosti viereiseen ostoskeskukseen. Siellä vähän pizzaa ja leffaa! :P

Leffa loppui sopivasti, että näimme upean auringonlaskun.

Hotellimme vieressä saimme ihailla vielä moskeijoita viimeisen kerran.

Loppusanat:
Istanbul on yksi hienoimmista kaupungeista, jossa olemme käyneet. Menee kymmenen parhaan kaupungin joukkoon. :D Tutkimme siitä oikeastaan vain keskustan alueet, eli seuraavallekin kerralle jäi tekemistä. 1,5 päivää mitä myö kaupungissa oltiin oli juuri sopiva aika, juuri näiden keskusta-alueiden tutkimiseen.

Antalya puolestaan on meidän mielestä paras paikka hinta/laatu suhteella viettää rentoa all inclusive lomaa. Hyvien ja halpojen hotellien lisäksi Antalyan ympäristöstä löytyy myös loistavat vaellusmaastot.

Joku päivä täytyy tulla vielä Turkkiin tekemään kunnon reppureissumatka ja tutkia koko maa läpikotaisin. Ja varmasti joku päivä tullaan myös viettämään uutta urheilulomaa Antalyaan. :P

1. Kiva oli lukea taas teidän yhteisestä matkasta ja ootte päässy nauttimaan oikein luxus kohtelusta :D varmasti kivaa vaihtelua toi all inclusive reppureissailun kylkeen! Pienet pommittelut ei näytä teitä pelottavan... toivottavasti maailman meno tästä rauhoittuisi..

2. Voi, oon oottanu että pääsen lukemaan teidän yhteisestä matkasta! Älyttömän ihania kuvia, ootan innolla, että pääsen kesällä kans Turkkiin! -Alma