|
Kaukenhof, Hollanti. |
Reilut 20 vuotta
olen liikkunut paikasta A, paikkaan B polkupyörällä. Viimeiset 10
vuotta pyöräilykilometrejä vuosittain on kertynyt noin 5,000.
Kaiken tämän ajan olen polkenut paskoilla pyörillä, jotka ovat
suurimman osan ajasta olleet myös paskana. Pyörät, niin käytetyt
kuin uudetkin kestävät käytössäni yleensä korkeintaan vuoden.
Nyt tähän toivottavasti tulee muutos. Tämän matkan päätarkoitus
oli ostaa uusi pyörä Saksasta, polkea sillä kiva lenkki pääosin
Hollannissa ja ottaa se mukaan Suomeen.
Kohteenani oli siis
Saksa ja Hollanti. Vähän ehkän tylsän kuuloiset kohdemaat,
ainakin jos niitä vertaa aikaisempiin reissuihini Etiopiaan,
Georgiaan, Intiaan tai Malesiaan. Vähän actionia matkaan kuitenkin
tuo se fakta, että kulkuneuvonani toimi pääosin polkupyörä.
30.4. Maanantai
Matka starttasi
junalla jyväskylästä klo. 15:18. Tällä kertaa superhalpa (24
euroa) Ryanairin lento lähti Helsingin sijasta Tampereelta, kohteena
oli Pohjois-Saksassa sijaitseva Bremen. Lento laskeutui noin tunnin
myöhässä ja Bremenin kentällä ei jostain syystä ollut töissä
tarpeeksi henkilökuntaa, joten ruumasta tulevia laukkuja jouduttiin
odottamaan toinen tunti. Vihdoin pääsin ratikan kyytiin, jolla
pääsin Bremenin keskustaan. Hostellin dormi-huoneeseen saavuin
vasta 00:30.
1.5. Tiistai
Nukkumisaikaa oli
vain 4 ja puoli tuntia ja sekin meni aikalailla valvoessa, sillä
viereisellä sängyllä nukkuva mies kuorsasi ja louksutti leukojaan
kuin koira läpi yön. Nousin ylös klo. 5:00 ja kävelin
juna-asemalle, mistä nousin junaan, joka vei minut Bonn -nimiseen
kaupunkiin (pyöräliike sijaitsee ko. kaupungissa). Syy, miksi
lähdin näin aikaisin liikkeelle oli se, että reissua sunnitellessa
ajattelin ostaa tänään pyörän ja aloittaa polkemisurakan
mahdollisimman aikaisin. En silloin tajunnut kuitenkaan Vappua, jota
näköjään juhlitaan myös Saksassa. Siispä pyöräliike on tänään
kiinni ja pääsen täten aloittamaan pyöräilyn vasta
keskiviikkona.
Juna saapui Bonniin
reilun tunnin myöhässä, klo. 10:45. Bonn on kuuluisa siitä, että
muuan Beethowen syntyi täällä. Aamupäivän tutkin kaupungin
keskustaa, joka oli ihan viihdyttävä lukuisten kävelykatujen
ansiosta. Kävelykatu viidakossa vierähtikin mukavasti muutama
tunti.
|
Bonnin läpi virtaava Reine. |
|
Bonnin kävelykatuja. |
|
Kävelykatujen lisäksi kaupungissa oli myös useita aukioita. |
Yhden maissa
matkustin ratikalla hostelliin, joka oli noin viiden kilometrin
päässä keskustasta. Hostelli olikin vähän erikoinen paikka; se
oli iso halli, jossa oli toista kymmentä asuntovaunua sekä juna. Ne
olivat muutettu toimiviksi yöpymispaikoiksi. Itse yövyin vähän
isommassa asuntovaunussa, jossa oli japanilaistyylisiä patjallisia
lokeroita, joihin möngittiin nukkumaan. Mönginkin hetimiten omaan
lokerooni ottamaan 3 tunnin päiväunet.
|
Karavaarani hostelli. |
Päiväunien jälkeen
päätin kävellä takaisin keskustaan, siihen kului noin 45
minuuttia. Matkalla näin lähinnä rauhallista saksalaista
asuinaluetta. Kiertelin keskustassa vielä tunnin verran ja etsin
samalla viihtyisän oloista pubia, jossa voisin katsella illan
Mestareiden liiga matsin. Löysin ihan kivan pubin, jossa pääsin
ihailemaan toivottavasti jälleen paidatonta Ronaldoa.
|
Kaupungin suurin kirkko. |
|
Lisää kävelykatuja. |
2.5. Keskiviikko
No niin! Sitten
koitti odotettu hetki, kun pääsen ostamaan elämäni parhaan
pyörän. Heräsin 8:00, söin aamupalan ja matkasin ratikalla sekä
bussilla pyöräliikkeeseen. Liike aukesi klo. 10:00 ja saavuin sen
pihaan juuri sopivasti klo. 9:55. Katsoin pyöriä huolella, mutta
kuitenkin ripeästi sillä tänään pitäisi taittaa matkaa 180
kilometriä. Päädyin Cube merkkiseen pyörään, joka maksoi 800
euroa, ja josta sain 10% alennusta (saan myös verot takaisin
pyörästä, jos onnistun saamaan jostain Saksan rajalta leiman
kuittiin, ja lähettämään sen sitten takaisin pyöräliikkeeseen).
|
Siinä se nyt on! |
Pääsin hyppäämään
satulan selkään noin 12 maissa. Pyörä rullasi kuin unelma,
tietysti olen tottunut maailman paskimpaan pyörään, mutta sanoisin
silti, että hyvä ostos tuli tehtyä. Saksan puolella päästelin
121 kilometriä (pari harhailua laskettuna mukaan). Saksassa oli ihan
hyvä polkea: tasaista maastoa ja pyöräväyliäkin oli ihan
kivasti. Päivän keli oli täydellinen, näin pyöräilyä
ajatellen: 19 astetta ja lähes sininen taivas. Tietysti tuuli vähän
haittasi (lähes koko matkan puhalsi vastatuuli). Myös tunnelma
ajellessa oli kiva, ei nyt mitään huippunäkymiä saanut ihailla,
mutta pienien kylien läpi oli kiva ajella.
|
Lähellä Hollannin rajaa. |
Hollannin rajalle
saavuin klo. 17 maissa. Heti kun rajan ylitti, niin pyöräväylät
paranivat, ja niitä oli kaikkialla. Ainoastaan tasaiset pellot
antoivat tuulen tuulla rauhassa ja vastatuuli sen kuin yltyi.
Hollanin puolella näkymät olivat Saksan kaltaiset.
|
Heti tuli maalle ominainen vanha tuulimylly vastaan. |
Vielä kolmas maa
tuli tälle päivälle. Hollannissa ajelin vain 15 kilometriä, jonka
jälkeenn ylitin rajan ja siirryin Belgian puolelle. Rajan sain
ylittää pienellä lautalla, kyyti maksoi vaivaisen euron. Belgian
puolella vastassani oli todella pitkiä tikkusuoraan meneviä teitä
ja yllättäen vastatuuleen. Ympärilläni näkyi satoja
tuulivoimaloita joidenka propellit pyörivät täsmälleen
vastakkaiseen suuntaan kuin minä. Belgian puolella kilometrejä
kertyi 44.
|
Hollannin ja Belgian välinen raja. |
|
Lautta, jolla sen ylitin. |
Perille majatalolle
saavuin vasta 21:30. Kyllähän 180 kilometrin polkeminen lähes
kokoajan vastatuuleen koville ottaa ja perseessä tuntuu. Huomenna
voin onneksi lähteä liikeelle monta tuntia aikaisemmin ja
matkaakaan ei ole niin paljoa kuin tänään. Hei, kädessäni oli
koko matkan ajan GPS sykemittari ja nyt statsit siitä: Pyörän
selässä 8:34 tuntia, Poljettu matka 180,2 kilometriä, Keskisyke
142 ja maksimisyke 174, Keskinopeus 21,6 ja maksiminopeus 44,3 ja
kilokalorit 6,141.
3.5. Torstai
Aamupala alkoi klo.
8:00, sen syötyäni aloitin heti päivän polkemisurakan.
Majatalolta matkaa Hollannin rajalle oli 44 kilometriä, suurimman
osan siitä matkasta poljin jokien varsia pitkin. Matka taittui
mukavasti ja vauhdikkaasti tasaisella asfalttilla. Ainoastaan perse
oli jo valmiiksi hellänä eilisistä polkemisista, joten otetaan se
ainoana miinuksena.
|
Perse hellänä. |
|
Joen vartta pitkin. |
Maiden väliseltä
rajalta poljin vielä 77 kilometriä Rotterdam:in. Matka tuntui
todella pitkältä; jälleen vastatuuli puhalsi suurimman osan
matkaa, ja perse sen kuin kipeytyi entisestään.
|
Pieni ja nätti kaupunki, jossa söin lounaan. |
|
Lisää tuulimyllyjä. |
Noin 30 kilometriä
ennen määränpäätä aloin olla aivan puhki. Minun oli pakko
suorittaa oikein kunnon kaloritankkaus viimeiselle etapille. Eteeni
osui juuri sopivasti Mäkkäri. Isot ranskalaiset, 5
juustohampurilaista, iso kokis ja iso pirtelö upposivat alas
hetkessä. Tämä ”roskatankkaus” todellakin toimi ja sain aivan
uuden boostin päälle lopuksi matkaa. Eipä tarvitse olla
huolissaan, että päivän kalorit jäisivät plussan puolelle,
vaikka tulikin syötyä aimo annos paskaa. :)
|
Hollannissa kaikkialla menee kuvassa näkyviä pyöräväyliä. |
Päivän statsit
sykemitterista: Pyörän selässä 5:48 tuntia, Poljettu matka 121,39
kilometriä, Keskisyke 130 ja maksimisyke 154, Keskinopeus 20,9 ja
maksiminopeus 31,2 ja kilokalorit 4135.
Ensimmäinen tehtävä
Rotterdamissa oli käydä tietysti suihkussa, ja vaihtaa hikiset
vaatteet puhtaisiin. Suihkun jälkeen lähdin tutkimaan kaupunkia.
Venäläinen mies samasta dormihuoneestani halusi liittyä seuraani,
joten läksimme kaupungille yhdessä. Kiersimme kävellen kaupungilla
noin 8 kilometrin lenkin. Rotterdam oli oikein mukava kaupunki, se on
täynnä moderneja pilvenpiirtäjiä, jotka kohoilevat kymmenien
kanaalien seasta.
|
Rotterdam. |
|
Kaupungin lukuisia kanaaleja. |
|
Pilvenpiirtäjiä. |
Parhaimmat sekä
mieleenpainuvimmat paikat kaupungissa olivat: Iso markettihalli,
jonka katto oli maalattu kalttaaltaan erilaisilla kuvilla, sekä
pienistä laatikoista rakannettu talo, joissa oli mm. hotelli,
hostelli ja toimistotiloja.
|
Markettihalli. |
|
Katon maalaukset. |
|
Markettihalli ulkoa. |
|
Pienistä neliöistä rakennettu talo. |
Ilta huipentui
Erasmusbrug sillalle, joka on toisiksi pisin silta Hollannissa. Sekä
silta, että sen takana kohoavat pilvenpiirtäjät olivat todella
näyttäviä. Sillan jälkeen hengailin vielä hostellin baarissa ja
kirjoittelin blogia.
|
Matkalla Erasmusbrug sillalle, näimme kun sillat nostettiin ison rahtilaivan takia. |
|
Rahtilaiva. |
|
Myös Erasmusbrug silta nostettiin. |
|
Sillan päällä. |
|
Illan loppuhuipennus. |
|
Hostellimme sijaitsee vauhdikkaalla illanvietto kadulla. |
4.5. Perjantai
Aamu meni samalla
kaavalla kuin eilinenkin aamu; klo. 8:00 aamupalalle ja satulan
selkään. Heti kun pääsin liikkeelle, huomasin että perse ja
jalat ovat paljon freshimmässä kunnossa kuin eilen. Ensimmäiset 15
kilometriä meni 30 km/h keskivauhdilla, ja pyöräily tuntui
erittäin hyvältä. Sen jälkeen alkoi toiset 15 kilometrin verran
kaupunkisumaa, jossa keskivauhti tippui roimasti liikennevalojen ja
muun liikenteen vuoksi. Poljin vielä yhteen pötköön 9 kilometriä,
jonka jälkeen pidin pienen ruokatauon Leiden nimisessä kaupungissa.
En viipynyt siellä kuin hetken, mutta se vaikutti oikein kivalta
kaupungilta.
|
Yksi Leidenin kanaaleista. |
Leidenistä jatkoin
matkaa 16 kilometriä Kaukenhof:n tulppaanipuistoon. Äkkiseltään
se ei ehkä kuulosta asialta joka minua kiinnostaisi, mutta kun
minulle sanoo: ”mitä tulee ensimmäisenä mieleen Hollannista?”
vastaukseni on: ”vanhat tuulimyllyt ja tulppaanipellot”.
Kaukenhof on todella suosittu nähtävyys Hollannissa, ja sen huomasi
heti puiston porteilla; porukkaa oli niin perhanasti. Puisto on
kuitenkin suhteellisen suuri, että väenpaljous hajoaa äkkiä
ympäri puistoa. Kaukenhof oli ehdottomasti käymisen arvoinen
paikka, mutta vielä kuin olisi ollut 25% lisää ”sitä jotain”
niin se olisi ollut erittäin hyvä.
|
Kaukenhof. |
|
Kukkaistyttö. |
|
Valtavat tulppaani pellot. |
|
Kaukenhofissakin oli yksi tuulimylly. |
|
Vitsiku ne hollantilaiset ei osaa ajaa. |
|
Ja toinen tunari. |
Kaukenhofista matka
jatkui 33 kilometrin verran Amsterdamiin. Silloin viimeistään
kroppani alkoi jo vähän krakaamaan. Perse kipeytyi jälleen lähes
istumakelvottomaksi, vasemmassa takareidessä tuntuu
ylirasittumisesta johtuvaa kipua ja niskaa särkee: ”on tämä
sitten mukavata touhua”. Kivuista huolimatta selvisin Amsterdamiin
asti.
|
Matkalla Amsterdamiin. |
Kun saavuin
kaupungin keskustaan, väen paljous yllätti minut; turisteja oli
kuin Venetsiassa. Minulla ei ollut yhtään fiilistä sellaiseen,
eikä oikein muutenkaan minkään kaupungin tutkimiseen (enpä
jaksanut kyllä Venetsiassakaan olla kovin kauaa). Olihan siellä
ihan nättejä kanaaleja, mutta Leidenin kanaalit olivat vähintäänkin
yhtä hienoja (mitä nyt kerkesin näkemään sekä Leidenissa, että
Amsterdamissa), mutta porukkaa siellä oli vain murto-osa. Päädyin
syömään hyvään kuppilaan kunnon aterian jälkiruokien kera ja
siihen päättyi Amsterdamin tutkiminen. Täytyyhän tänne melkein
joskus uudestaankin tulla käymään, ja antamaan lopullinen arvosana
kaupungille. Amsterdamista oli vielä 31 kilometriä majatalolle,
jossa yövyin tulevan yön.
|
Amsterdam. On se upea kaupunki. |
Runsaiden kyselyjen
vuoksi, tässä on pyörän malli ja linkki kauppaan josta sen ostin.
Cube Touring EXC.
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-touring-exc-black-n-grey-655283
Päivän statsit
sykemittarista: Pyörän selässä 6:36 tuntia, Poljettu matka 128,07
kilometriä, Keskisyke 134 ja maksimisyke 166, Keskinopeus 19,5 ja
maksiminopeus 32,6 ja kilokalorit 5345. (Keskinopeus jäi todella
matalalle, kun kaupunkipörräämistä oli sen verran paljon.)
5.5. Lauantai
Tänä aamuna söin
aamupalan jo klo. 7, sillä poljettavaa oli edessä 180 kilometriä
takaisin Saksaan. Matka starttasi ohkaisella kaistaleella, meren ja
järven välissä. Vastatuuli yllättäen taas puhalsi, ja vesistöjen
takia mitään esteitäkään tuulelle ei ollut. Sain kuitenkin
vauhdin pidettyä yli 25 km/h, näin täysissä energioissa. Tätä
pätkää piti polkea 22 kilometriä, joten se meni vähän alle
tuntiin.
|
Vasemmalla järvi ja oikealla meri. |
|
Ihanasti se lämmittää näin koleana aamuna. |
|
Vielä innoissaan ja täynnä energiaa. |
Ensimmäisenä ja
toisena pyöräilypäivänä poljin aina 30-40 kilometrin pätkiä,
jonka jälkeen pidin pienen tauon. Välimatka on päivä päivältä
pienentynyt ja nyt jouduin pitämään tauon aina 10 kilometrin
välein, sillä kroppaa kolotti niin perhanasti.
|
Tuulivoimaloita kyllä riittää pannukakun tasaisessa Hollannissa. |
Pidin kunnon
lounastauon pienessä Hasselt:in kylässä, noin 70 kilometrin
polkemisen jälkeen. Mieli teki mennä jälleen mäkkäriin tai
pizzalle, mutta kun sellaista ei tullut vastaan, niin jouduin
tyytymään parempaan vaihtoehtoon. Söin ison kana-annoksen
ravintolassa, jonka omistaja tunsi useita suomalaisia. Hän oli ennen
töissä Stora Enson tehtaalla Hollannissa. Hän oli jopa tavannut
kuningas Jari Litmasen vuonna 1995, kun Ajax oli voittanut
Mestareiden Liigan.
|
Hasselt. |
Matkanteko sujui
ihan ok-hyvin noin 100 kilometrin paikkeille, kunnes vasempaan
polveen iski suunnaton kipu. Silloin keskivauhti tippui 19 km/h
paikkeille. Siinä sitten taistelin itseni 140 kilometrin paikkeille,
jolloin pysähdyin Emmen nimiseen kaupunkiin ja söin Subwayn
patongin, keksin, kahvin ja pirtelön. Roskaa tekee mieli, kun
kuluttaa kaloreita niin pirusti.
|
Emmen. |
Yleensä olen
pystynyt taistelemaan päivän viimeiset kilometrit yli 30 km/h,
mutta nyt se oli oikeastaan mahdotonta; vasemman polven kipu oli
sietämätöntä ja nyt myös oikeaan polveen alkoi sattua. Tietysti
sanomattakin on selvää, että perse oli aivan hellänä. Kaikki
loppuu kuitenkin aikanaan ja 188,2 kilometriä täyttyi klo. 19:30.
Aikalailla tasan 12 tuntia se otti.
|
Viimeinen tauko ennen määränpäätä. |
Päivän statsit
sykemittarista: Pyörän selässä 9:40 tuntia, Poljettu matka 188,2
kilometriä, Keskisyke 129 ja maksimisyke 152, Keskinopeus 19,5 ja
maksiminopeus 29,7 ja kilokalorit 6,549.
6.5. Sunnuntai
Aamulla polvet
tuntuivat ihan hyviltä kävellessä, tietysti portaita alas
tuleminen oli vaikeaa, mutta se varmaan johtui enemmän kipeistä
reisistä kuin polvista. Tänään olisi kuitenkin jaksettava vielä
polkea viimeiset 120 kilometriä Bremeniin, josta jatkan junalla
matkaa Lyypek:iin. Aamupalan jälkeen (klo. 8:30) tarkistelin monelta
olin varannannut junan Bremenistä Lyypekkiin. Muistelin, että olin
varannut sen johkin 18:00 pintaan. Olin väärässä: 2 kuukautta
sitten junavarauksia tehdässäni varmaan ajattelin: ”120
kilometriä polkee keposesti siihen 5 tuntiin” -Ei näillä
jaloilla! Junavaraukseni Bremenistä oli siis jo klo. 13:20. Ei siinä
auttanut muu kuin varata junat Lathen:sta (= kylä jossa olin sillä
hetkellä) Bremeniin, jotta kerkeisin jo valmiiksi maksamaani junaan.
Tämä ratkaisu osoittautui oikein hyväksi, sillä vaikka polvet
tuntuivat ihan hyviltä kävellessä, niin polkiessa ne (varsinkin
vasen) olivat kuin rautakanget, joita yrittää taivuttaa. Polven
ojentaminen 90 asteen kulmasta suoraksi sattui joka polkaisulla. Eipä
olisi 120 kilometriä mennyt, ei edes väkisin. Paitsi, jos joku
olisi tarjonnut siitä miljoonan (todellisuudessa 5,000), niin olisin
sen kyllä tehnyt (Halvalla lähtee tämä ukko). :D
|
Vituiks meni. |
Klo. 9:30 Lathenista
siis junalla matkaan. Junan kyydissä sitä katseli tuulivoimaloita,
joidenka propellit pyörivät: mitänkä muutenkaan kuin
vastapäivään, eli vastatuulen sitä olisi saanut taas pyörällä
painaa. Vaihdoin Junaa pienessä Leer:in kylässä, jossa vaihtoaikaa
oli 50 minuuttia. Siinä kerkesi kivasti pikkukylän kiertää,
erittäin vaivaisesti pyörällä. Kyllä Euroopassa nämä
pikkukylät on minun juttu! Näissä on aitoa meininkiä, ja ainoat
turistit minun lisäkseni on paikallisia matkailijoita jostain
lähikylistä.
|
Leer. |
Leeristä matka
jatkui Bremeniin. Sielläkin olisi ollut aikaa kierrellä tunnin
verran, muuta ruoka+kahvi vei voiton, ja viettelin vaihtoajan niiden
parissa. Bremenistä matka jatkui vielä Hampurg:in kautta
Lyypek:iin, jonnekka saavuin klo. 15:15.
Lyypekin ympäri
menee oikein hyviä pyöräteitä. Ajattelin ensiksi kierrellä
niitä, mutta polviin sattui sen verran paljon, että katsoin
parhaaksi pysäköidä pyörän keskustaan ja kierrellä kaupunkia
kävellen. Lyypek vaikutti ensiksi oikein todella hienolta
kaupungilta, mutta lopulta tulin siihen tulokseen, että se oli ihan
perus Eurooppalainen kaupunki. Kyllä se kuitenkin käymisen arvoinen
paikka on, eli jos täällä päin liikkuu niin voin suositella
käymään.
|
Lyypek. (Alku vaikutti oikein lupaavalta.) |
|
Joo o, vieläkin ihan kiva kun on tämmönen kävelykatu tässä. |
|
Loistavat näkymät kirkon tornista. |
|
Toriaukio. |
|
Mut eipä siinä ollu ku yksi kävelykatu, jonka varrella oli kaikki näkemisen arvoinen. |
|
...ja monta pitkää kylmää Lyypekissä. |
Klo. 22:30 yritin
polkea vielä viimeiset polkaisut Travemunde:n satamaan, josta
Finnlinesin laiva kohti Suomea lähti klo. 3:00. Vasempaann polveen
kuitenin sattui niin paljon, että 20 kilometrin matka satamaan olisi
ollut liikaa. Onneksi sinne pääsi junallakin. Laivaan pääsi
nousemaan jo 23:30. Laivassa on sauna johon pääsi löylyttelemään
vielä näin yölläkin. Kyllä maistui! Saunassa katselin polviani
jolloin huomasin, että molemmat polvet ovat turvoksissa. Vasen polvi
on vielä todella selkeästi, myös vasen nilkka on turvoksissa.
Saunassa pääsi onneksi suihkuttelemaan kylmää vettä polviin sekä
nilkkaan.
7-8.5.
Maanantai-Tiistai
Laivamatka Suomeen
kesti 30 tuntia, joten koko maanantaipäivä meni laivassa. Aika meni
kuitenkin sukkelaan: buffet ravintolan, saunan ja hyttini
urheilukanavien ansiosta.
|
Otin aamulla vain 2 leipää, sillä brunssi oli jo 2 tunnin päästä aamupalasta. |
|
Kelit olivat kyllä kohdillaan koko reissun ajan. |
|
En minä tätä unohtanut vaikka varmasti olit jo kauhuissasi. Polviin kyllä sattui hyppääminen, mutta pakko on perinteitä jatkaa. |
|
Alkupalat päivällisellä. |
|
Ja pääruoka. |
Vuosaaren satamaan
saavuin klo. 9:00. Sieltä pystyin hiljaa polkemaan Helsingin
keskustaan (= noin 20 kilometriä). Kyllä polvissa edelleen tuntui,
mutta olivat ne jo vähän paremmat kuin toissapäivänä.
Todennäköisesti siis palautuvat viikossa normaaleiksi.
Yhteenveto:
Tämän reissun
päätarkoitus oli hakea hyvä pyörä Saksasta Suomeen ja yhdistää
siihen myös pieni reissu. Oli minulla myös pari muutakin
tarkoitusta; katsoa tykkäänkö ylipäänsä reissata pyörällä,
sekä katsoa kuinka kovaa ja kuinka pitkiä matkoja kannattaa per.
päivä polkea. Sain kaikkiin kysymyksiin vastauksen. Tasaisessakin
maastossa 100 kilometriä per. päivä on aikalailla se maksimi, jos
tarkoitus on polkea useampi päivä putkeen. Vauhti on pidettävä
alle 25 km/h alusta asti, vaikka alkuun se tuntuukin todella
hiljaiselta. Nyt olen valmis lähtemään pidemmällekkin
pyöräreissulle lähitulevaisuudessa! Eli tykkäsin siis reissata
pyörä kulkuneuvonani. :D
Saksa:
Pyöräreissun
näkökulmasta Saksa toimii erinomaisesti. Kaikissa kylissä sekä
kaupungeissa on pyöräväylät erikseen, väylät löytyvät möys
lähes kaikkien maanteiden viereltä. Autoilijat ottavat pyöräilijät
hyvin huomioon (paljon paremmin kuin Suomessa). Myös kaikkiin juniin
voi ottaa pyörän kyytiin, pitkän matkan juniin täytyy tehdä
varaus pyörälle, mutta lähijuniin ei tarvitse kuin ottaa pyörä
mukaan.
Hollanti:
Hollantia sanotaan
maailman parhaaksi pyöräilymaaksi, sen voin kyllä allekirjoittaa.
Pyöräväyliä on varmaan enemmän kuin autoteitä. Niiden varrella
on myös hyvin opasteita. Maa on tasainen kuin pannukakku, ainoat
ylämäet mitä poljin Hollannissa, olivat korkeat sillat joiden
päälle piti polkea. Yhtäkään luonnon tekemää ylämäkeä ei
näkynyt. Kaikkialla muualla oli kiva ajella paitsi Amsterdamissa.
Sielläkin pyöräväyliä oli kyllä kaikkialla, mutta pyöriä on
kaupungissa vain kertakaikkiaan liikaa, että sinne muodustui
pyöräruuhkia.
Maisemat maassa on
aika vaatimattomat, suurimman osan ajasta poljin peltojen välissä.
Kaupungit olivat puolestaan todella hienoja. Pyöräreissu on siis
parasta suunnata Etelä Hollantiin, jossa suuret kaupungit
muodostavat lähestulkoon katkeamattoman ketjun.
Belgia:
Belgiassa poljin
vain noin 80 kilometriä, ainakin siinä osuudella pyöräväyliä
oli yhtä hyvin kuin Saksassa.
|
Seuraavaa pyöräreissua odotellessa. |
Ootinkin että tuleeko lukuja :D Hyvin keskinopeus ja sykkeet lähti alenemaan ekan urakan jälkeen :) Kai sulla pehmustetut pyöräily alkkarit on? Sulla on kunnon palovammat kohta perseessä jos ei ole! Vedätkö tollasia pikku pyöräilyteitä vai onko maantietäkin? Tosta pyörästä kiinnostais linkki tarkempiin tietoihin :P Siistiltä kyllä kuulostaa!! :)
VastaaPoistaJoo, pehmustetut pyöräilyshortsit on jalassa. Suurimmaks osaks on pieniä pyöräteitä. Välillä maateiden vieressä ajelua, mutta silloinkin autotien vierelle on rakennettu erillinen pyörätie.
PoistaAika hyvin pystyt pitää vauhdin vaikka on pikkuteitä.
PoistaOn kyllä hyvää vaihtelua tällänen pyöräreissu, tosi hyvä seurata miten etenee ja mielenkiintoista katsoa noita lukemia.
VastaaPoistaTuo kaloritankkaus -kohta oli kyllä paras. :DD
Kivan erilainen blogiteksti, viihdyttävää luettavaa jälleen kerran :) kukkaistyttökuva oli hauska :D ihan järkkyjä nuo kalorimäärät, pystytköhän syömään lähellekään mitä kulutat :o
VastaaPoistaKiitos. Tunnetusti pystyn syömään vain pieniä annoksia. Eivaa, syön noin 6,000 kcal per päivä, eli pyöräilyssä menetetyt kalorit korvaan sillä, mutta toho päälle vielä ainakin 1,500 kulutusta kaikkeen muuhun kuin pyöräilyyn. Miinukselle siis jää.
PoistaToivottavasti ei tule oikeaa loukkaantumista, polvet on kyllä aina pahat. :/
VastaaPoistaOnko kukaan ajanut sun ohi vielä matkan aikana? :)
Eilen ekaa kertaa meni kilpapyöräilijöitä ohi. Ekana päivänä mää ohittelin niitä. :D
PoistaNo jo on meininkiä! Voithan jonkun välin mennä bussilla/junalla? Polvet kipeänä kuulostaa ikävältä. Siistejä paikkoja, jännä tuo varikkohostelli. Ja on niillä hollantilaisilla ollut istuttamista tulppaaniensa kanssa! Saitko veroleiman pyörälle rajalla? T.Marita
VastaaPoistaEi noilla rajoilla oo mitään eikä ketään. Pitää yrittää saaha se leima sit ku lähtee takas Suomee.
PoistaJoppe viihtyy arjessa salilla salikarjuna, mutta omimmillaan hän on tulppaanipuutarhassa kukkaistyttönä.
VastaaPoistaTiukkaa settiä on kyllä! Toivon mukaan ei tuu pidempikestoisia vaivoja.
Joppe, tosi hyvin kirjoitettua tekstiä tässä blogissa! Mielenkiintoinen reissu ja erilainen tämä. Hirvittävää ajatella polviasi, et koskaan ole valitellut kipuja herkästi joten polvien TÄYTYY olla kipeät :( t.Marita
VastaaPoistaNo nyt löytyy kunnon kulkupeli! Hyvän kuulosta settiä :) -Arsi
VastaaPoistaNote to self: älä lähe Jopen kans pyöräreissulle tai hommaa ainakin sähköpyörä. :D kovia lukemia, rajat ainakin löyty näemmä. Olitko varannu etukäteen majoituksetkin, että oli pakko kulkea etukäteen mietityt matkat kunakin päivänä?
VastaaPoistaOlisin oottanu, et pyörän kans olis joutunu jotain säätää ja fixaa. Eturengas näyttää pienemmälle. Saa koko ajan polkee alamäkeen 🤣
Kukkais-Joppe 😍🌷💐