|
Viro, Saaremaa, Angla. |
Pyöräilyreissu
vol. 2 suuntautui Suomen Etelänaapuriin; Viroon. Muutamia päivityksiä on tehty
edellisestä reissusta oppineena. Pyörässä on nyt upouusi hieno pyörälaukku
tarakalla sekä ohjaustangon edessä pienempi pussukka puhelimelle ja kameralle.
Vol. 3 vaatinee sitten taas lisäpanostusta; lukkopolkimet are must! Myös
matkaseuraa tarttui tälle matkalle, kaverini Jani lähti koettamaan onneaan. :)
Reissusuunnitelma oli aloittaa pyöräily Tallinnan lähettyviltä ja suunnata
länteen, Viron isoimmille saarille; Hiiumaa:lle ja Saaremaa:lle.
30.7.
Maanantai
Reissu
starttasi lähes suoraan yövuoron jälkeen klo. 10:00, olo oli hyvin fresh (=
kerkesin sen 1,5 tuntia nukkua). Pyöristä eturenkaat irti, sullottiin ne auton
takakonttiin ja aloitettiin matka kohti Helsingin satamaa.
Eckerö
Linen laiva lähti satamasta klo. 15:15 Tallinnaan. Sieltä matka jatkui
Laulasmaa -nimiselle alueelle, noin 40 kilometrin päähän Tallista länteen.
Perillä kirjauduimme majataloon, jossa saimme käyttöömme oman pikku mökin.
|
Helsinki jäi taakse. |
|
Pyöräilijä; Jani. |
|
Pyöräilijä; Joppe. |
Illalla
kävimme vähän testaamassa miten pyörät kulkevat Viron maalla. Ajoimme uimaan
yllättävän kylmään mereen, ja kävimme syömässä paikallisessa kahvilassa.
|
Yllättävän kylmä meri. |
Ensimmäisen
päivän kilometrit: 8,6 km.
31.7.
Tiistai
Heräsimme
klo. 7:30. Joppe nukkui ihan hyvin, mutta vielä univelkaa olisi maksettavana.
Jani ei mökin kuumuuden vuoksi nukkunut niin makoisasti.
|
Aamupalalla pikkumökkimme edustalla. |
Sitten
olikin aika aloittaa itse pyöräily! Ensimmäinen 10 kilometriä meni mukavasti
hyvää asfalttitietä pitkin. Sen jälkeen meno muuttui, kun kurvasimme todella
huonolle hiekkatielle peltojen keskelle. Sitä jatkui noin 6 kilometriä ja
vauhtimme hidastui dramaattisesti. Pyörä suorastaan lensi kun pääsimme takaisin
asfaltille.
Ensimmäinen
pysähtymispaikkamme oli vanhalla linnalla, joka oli jo raunioitunut
melkoisesti. Ihan mukava pysähtymispaikka, ja mikä parasta: linna oli ilmainen,
eikä siellä ollut meidän lisäksi ketään muita.
|
Menossa linnan sisälle. |
|
Maisemat linnan tornista. |
|
Linnan sisällä. |
|
Linnan ulkoseinää. |
Linnalta
matka jatkui hyvää asfalttitietä pitkin, kunnes eteemme osui tietyöalue.
Ensimmäinen noin 10 kilometriä meni upouutta asfalttia pitkin, mutta seuraava
pätkä olikin kuoppainen soratie. Sitä jatkui noin 7 kilometriä (real feel: 20
km).
Noin 80
kilometrin polkemisen jälkeen saavuimme Haapsalu:n rannikkokaupunkiin. Siinä vaiheessa
nälkä oli jo aikamoinen, ja pizzeria oli täten helppo valinta ruokapaikaksi.
Kyllähän se kaloripitoinen mättö-ruoka maistuu parhaalta, kun on menettänyt
niin paljon energiaa. Pizzojen jälkeen katsastimme myös kaupungin linnoituksen.
Linna oli ihan näyttävä, mutta sen sisälle ei päässyt, sillä siellä oli isot
kunnostustyöt meneillään. Haapsalusta oli vielä kymmenisen kilometriä
Rohukula:n satamaan, josta pääsimme lautalla reissun ensimmäiselle saarelle:
Hiiumaalle.
|
Pizzaa. :P |
|
Haapsalun linna. |
|
Menopelimme (etumainen on Jopen menopeli). |
|
Linnan kunnostustyömaa. |
Lauttamatka
kesti 1,5 tuntia (3,5 euroa pyörien kanssa). Hiiumaalle saavuttuamme
polkaisimme vielä 6 kilometriä Suuremoisa nimiseen kylään, jossa meitä odotti
erittäin kuuma kerrostalo kämppä. Kello oli jo 18:00, kun kirjauduimme homestay
-tyyppiseen majoitukseen. Nälkä oli kova ja saimme kuulla, että kylän ainut
ravintola sekä kauppa menevät kiinni jo klo. 19:00. Siispä pyöräilimme nopsaan
ravintolaan, tilasimme ruoat ja niitä odotellessa kävimme pikaisesti kaupassa
ostamassa vähän ilta- sekä aamupalaa.
|
Lautan kyytiin. |
|
Kahvia. ;P |
|
Saapumassa Suuremoisa kylään. |
|
Erittäin hyvät päivällissetit. |
Toisen
päivän tilastot GPS -sykemittarista:
Pyörän
selässä: 4:21:50, matka: 96,97 km, keskisyke: 123, max syke: 147, Keskivauhti:
22,2 km/h, max vauhti: 35,2, kalorit: 2.814 kcal.
+ Sykemittarin
ulkopuoliset kilometrit: 12 km
1.8.
Keskiviikko
Me
molemmat heräilimme pitkin yötä liialliseen kuumuuteen. Kyllä sitä varmaan
viitisen tuntia tuli siitä huolimatta nukuttua. Söimme pikaisen (sekä käpyisen)
aamupalan ja hyppäsimme pyöriemme selkään.
|
Kolmannen päivän pyöräilyt saivat alkaa. |
Päivän
ensimmäinen etappi oli noin 30 kilometriä. Saavuimme niemen kärkeen Hiiumaan
etelärannikolle, joka jatkui useamman kilometrin merelle, ja kapeni sen
edetessä. Matka sinne kulki huonoa (mutta hienon näköistä) kivikkopolkua
pitkin, jossa vauhtimme tippui olemattomiin. Hörppäsimme niemen kärjessä vähän
vettä ja lähdimme takaisin. :D
|
Matkalla niemen kärkeen. |
|
Ohkainen kaistale niemen kärkeä. |
Niemen
kärjestä poljimme Soru -nimisen kylän satamaan, matkaa sinne kertyi noin 30
kilometriä. Matkan varrella ajattelimme syödä lounasta, mutta päätimme
kuitenkin jostain syystä ajaa perille, aina satamaan asti. Se olikin vahingossa
koko reissun paras ratkaisu, sillä lautta Saaremaalle lähti klo. 11:00 ja kerkesimme
siihen juuri sopivasti. Seuraava lautta olisi lähtenyt vasta klo. 15:00.
|
Matkalla Saaremaalle. |
|
Kahvia lautan kaiteella vol. 2. |
Saaremaa
visiitti alkoi kevyellä 10 kilometrin ajolla Anglan tuulimylly puistoon. Siellä
on muutamia vanhoja tuulimyllyjä, kotieläimiä sekä vanhoja pellon
kyntämisvälineitä. Angla oli Käymisen arvoinen paikka!
|
Saaremaa. |
|
Anglan tuulimyllyt. |
|
Menopeli vaihtui. |
|
Tuulimyllyn emäntä otti meidät ilolla vastaan. |
Tuulimyllyiltä
matka jatkui 20 kilometrin verran keskipäivän polttavassa kuumudessa (about 30
astetta sekä aurinko siniseltä taivaalta). Pysähdyimme Kaali
meteoriittikraattereille. Isoin kraatteri on noin 100 metriä halkaisijaltaan
sekä 16 metriä syvä, ihan pysähtymisen arvoinen paikka.
|
Kaali Kraatteri. |
Kraatterilta
oli 14 kilometriä sotkemista seuraavaan majapaikkaamme. Se osoittautuikin
matkan parhaaksi majoituspaikaksi. Hinta yöltä: 40 euroa, johon kuului buffet
aamupala sekä hotellilla oli myös uima-allas. Mikä maistuukaan enemmän kuin
hypätä virkistävään uima-altaaseen hikisin pyöräilyn jälkeen?
Hotellilta
läksimme Kuresaare:n, joka on Saaremaan pääkaupunki. Kaupungin linna sekä
keskusta olivat oikein viehättäviä, ja sieltä löytyi myös useita hyviä pubeja
ja ravintoloita. Jäi semmoinen fiilis, että kaupungissa olisi viihtynyt vähän
pidempääkin.
|
Kuresaaressa vähän evästä. |
|
Kuresaaren linnan tornissa oli kahvila, jossa nautimme aidot Pöidet (= Saaremaalla sijaitsevassa Pöiden kylässä valmistettua olutta). |
|
Näkymät linnan muureilta. |
|
Defence. |
|
Itse linna. |
|
Yhden miehen armeija on lähdössä hyökkäämään. |
|
Kuresaaren pelätyin polkupyöräjengi: Satans from hell! |
|
Tuulimylly pubi. |
Kaupungilta
palasimme takaisin hotellille. Olimme aikaisemmin kysyneet hotellin
ravintolasta, että moneen sen keittiö on auki? Vastaus kuului: 21:30. Kun 20:30
marssimme ravintolaan ja aloimme tilata ruokaa, niin tarjoilija sanoi, että
keittiö on valitettavasti kiinni. Ihmettelimme tarjoilijalle: ”aikaisemmin
sanoitte sen menevän kiinni vasta tunnin päästä?” Siihen tarjoilija vain
tokaisi: ”It chanced”. :D Eihän siinä sit muuta kuin pyörät alle, ja takaisin
keskustan pubiin syömään hyvät pihvi/kana -setit; aitoa pubi ruokaa. :P
|
Iltauinnit majatalomme uima-altaalla. |
Kolmannen
päivän tilastot GPS -sykemittarista:
Pyörän
selässä: 3:47:44, matka: 95,78 km, keskisyke: 124, max syke: 159, Keskivauhti:
25,2 km/h, max vauhti: 35,4, kalorit: 2.517 kcal.
+
Sykemittarin ulkopuoliset kilometrit: 12,5 km
2.8.
Torstai
Edessämme
siinsi reissun pisin rupeama; matkaa oli taitettavana Kuresaaresta, aina
Haapsaluun asti. Matkaa sinne oli 165 kilometriä. Ahdoimme mahat täyteen
hotellin maittavasta buffet pöydästä, ja aloitimme urakan klo. 8:40. Ilmeisesti
lihaksemme ovat hitaasti lämpenevää sorttia, sillä ensimmäiset 90 kilometriä
vedimme noin 31 km/h. Toisen imussa polkeminen mahdollistaa kovan vauhdin,
taitoimme matkaa 3 kilometrin vuorovedoin (se olikin hyväksi todettu taktiikka,
siispä käytimme sitä koko loppureissun).
|
Rankin osuus alkoi. |
Puolessa
välissä matkaa nousimme jälleen lautan kyytiin, ja palasimme takaisin Euraasian
mantereelle. Noin 160 kilomerin jälkeen saavuimme Haapsaluun ja kävimme
syömässä hyvin ansaitut pizza/olut/coca-cola -combot. Syömisen aikana jalkamme
kerkesivät vähän kylmettyä ja viimeiset noin 5 kilometriä majatalolle olivat
kankeita. Pystyimme kuitenkin pitämään keskinopeutemme yli 30 km/h koko päivän
ajan. Päivä oli erittäin kuuma, ja siitä kertookin hyvin huima nesteen kulutus:
perille saavuttuamme olimme molemmat juoneet 9 litraa nesteitä. Majatalolla
siihen päälle vielä hieman olutta sekä viiniä, kymppi siis paukkui kevyesti. :D
|
Ei se mies pysähdy, aina kapinoimassa järjestelmää vastaan. |
|
Sieltä se tulee. |
|
Lauttaan nousi muutama muukin pyöräilijä. |
Majatalo
oli kunnon metsästysintoilijan koti; seinät olivat täynnä täytettyjä eläimiä,
aina metsoista villisikoihin ja siellä oli myös miehekäs terassi!
|
Eläimet vasemmalta: leijona, kirahvi ja Akakabuto. |
|
Viihtyisä majatalomme. |
|
Viimeisen illan kunniaksi vähän viiniä... |
|
...ja olutta miehekkäällä terassilla. |
Neljännen
päivän tilastot GPS -sykemittarista:
Pyörän
selässä: 5:00:15, matka: 147,68 km, keskisyke: 133, max syke: 165, Keskivauhti:
29,5 km/h, max vauhti: 40,0, kalorit: 3.740 kcal.
+
Sykemittarin ulkopuoliset kilometrit: 17,5 km.
3.8.
Perjantai
Edessämme
oli loppurykäisy. Aamulla portaissa hieman tuntui eilinen setti, mutta ei
mitään pahempaa. Myös tässä majatalossa tarjoiltiin loistava buffet aamupala.
Kun hyppäsimme jälleen pyörien selkään, alkoi Jopen vasempaan polveen sattua
(samalla tavalla alkoi myös viime pyöräreissulla tullut polvikipu, mikä johti
lopulta niiden tulehtumiseen). Lukkopolkimet on hankittava ehdottomasti
seuraavalle reissulle (luulen, että se on ratkaisu polvi ongelmiin)! Tälle päivälle
jäi vain noin 85 kilometriä polkemista ja saimme pidettyä polvikivusta
huolimatta vauhdin edelleen 30 km/h. Polvessa kyllä tuntui pientä kipua
jokaisella polkaisulla, mutta pahimmalta se tuntui silloin, kun jaloilla joutui
painamaan kovempaan poljinta esim. ylämäessä.
|
Menomatkalla näimme kyltin missä meidän mielestä luki "riisiperse". Odotimme koko matkan ajan, että saamme ottaa siitä kuvan. Pettymys oli valtaisa kun näimme, että "perse" onkin "pere". :/ |
Suunnittelimme
tämän päivän reitin nyt niin, että saimme kierrettyä menomatkalla olleet ikävät
kohdat, joita olivat tietyö ja kuoppainen peltotie. Laulusmaahan, ja takaisin
autolle saavuimme 12 maissa. Kävimme jälleen jo tutuksi tulleessa ”yllättävän
kylmässä” meressä pesulla ja söimme lounaan viehättävässä kuppilassa.
|
Matka taitettu! |
Sitten
edessämme olikin enää automatka Tallinnaan, risteily Helsinkiin ja matka
Jyväskylään. Tallinnaan saavuttuamme meillä oli vielä muutama tunti aikaa ennen
laivamatkaa. Käytimme sen kaupungissa sekä Super-Alkossa pörräämiseen. :D
|
Tallinnan vanhan kaupungin muurit. |
|
Näköalat muurin päältä. |
|
Kiertelyä vanahassa kaupungissa. |
|
Ei se unohtunut taaskaan. |
|
Kaupungin pääaukio. |
|
Siinä ois sit reissu paketissa. |
Viidennen
päivän tilastot GPS -sykemittarista:
Pyörän
selässä: 2:58:17, matka: 87,08 km, keskisyke: 128, max syke: 152, Keskivauhti:
29,3 km/h, max vauhti: 39,2, kalorit: 2.085 kcal.
Loppusanat:
Virossa
tullut käytyä moneen otteeseen, mutta ei juurikaan Tallinnaa pidemmällä.
Kyllähän maasta muutakin näkemisen arvoista löytyy, kuten Saaremaan hieno
pääkaupunki: Kuresaare. Suurimmat syyt miksi valitsimme juuri Viron
matkakohteeksemme, olivat; etäisyys Suomesta, halvemmat hinnat ja maaston
tasaisuus. Kaikki nämä asiat kyllä toteutuivat, mutta Viron hintataso tuntuu
nousevan vuosi vuodelta korkeammaksi. Yhteensä pyöräilykilometrejä reissulle
kertyi: 478,11 km.
Reissu
oli hyvin suunniteltu. Ainoastaan jos olisi ollut pari lisäpäivää käytettävänä,
niin yhden olisi voinut pyhittää levolle ja toisen Hiiumaan kolmen hienon
majakan katsastamiseen. Niitä emme nyt pystyneet katsastamaan, sillä muutoin
kilometrejä olisi tullut liikaa. Käytettävissä olleisiin päiviin nähden reissu
kuitenkin onnistui oikein hyvin.
Reissut
säät eivät nyt pyöräilyyn olleet ihanteelliset, sillä joka päivä elohopea nousi
30 asteen tienoille, mutta kyllä tämän silti valitsee aina vesisateen sijasta.
Pyöräilyyn
maa soveltuu oikein hyvin. Tiet olivat hyvässä kunnossa, pientareet olivat pääosin
leveät, pyöräteitäkin oli jonkin verran ja liikennettäkään ei ollut paljoa.
|
Nunna ja kuningas sanovat: "hei hei"! |
Kevyet kilsat! Ei varmaan perse puutunu missää vaiheessa? :D
VastaaPoista- Hannu
Kyllähän se jo ensimmäisen 50 kilometrin aikana. Vähän nostelee persettä penkistä väliin, niin kyl se siitä.
PoistaKomee patsas Kuresaares. Katoin ensin, että se on ihan giganttinen horisontissa, mut sit huomasin pulutirppalokkivarikset. Mikä teki terassista miehekkään? 🤔
VastaaPoistaAlko kyllä houkuttaa itteekin lähtee autoilee/zygäilee Viron rannikkoo!
Siitä teki miehekkään se, että kuultiin kun jotkut metsästäjä vieraat puhuivat ulkosalla: "Jaa, tuli kyllä tosta terassista miehekäs." :D
PoistaKivannäköistä menoa :) muakin kiinnostaa miksi terassi oli miehekäs? Harmi kun riisiperse tuotti pettymyksen :DD
VastaaPoistaHyvin tuli kyllä kilometrejä teillä. Meijän kärkikaksikko kilometrikisassa! :D
VastaaPoistaIhania ne tuulimyllyt!
Kovaa pyöräsettiä! Mutta ihan kuin reissujen alkoholinkulutus olisi kasvamaan päin... ;D
VastaaPoistaPerhana en ookkaan juonu vuosiin noin paljoa kuin tällä reissulla :D
Poista